Igår blev en lååång dag

Detta inlägg börjar lite of topic, men jag tänkte skriva om det ändå då det är en av sakerna som gjorde att igår blev en fasligt lång arbetsdag och att det faktiskt var med mina kollegor jag upplevde det.

Personalen här är katoliker, och just nu är det fastan, vid ett svagt ögonblick så kände jag att jag kunde fasta med dem. Det närmsta jag kommit fastan tidigare är att jag sjungit om den i "nu är det jul igen", men jag har aldrig reflekterat över att man faktiskt inte äter ett skit på en vecka. Undantaget är dryck och kaffe (Tack Gud!!) Jag fastar inte en hel vecka utan hoppade på lite på slutet, och nu har jag inte ätit något på 2 dagar. I morgon söndag får jag frukost igen!!

Just nu är det alltså Holy week här, och det firas på en massa olika sätt. Bland annat ser du män med täckta ansikten som går och släpar gigantiska kors på stan. Dom skall släpa detta kors förbi 9 kyrkor, och ansiktet är täckt för att dom är syndare och inte skall visa vilka dom är. Vi snackar inga små pjäser, dom är för tunga för att lyftas. Och dom går barfota på den brännheta asfalten. Inte nog med det så går folk bakom och slår dem med pinnar, piskor och käppar.

I förrgår när vi var och handlade åkte vi förbi tre killar i bilen. Jag skrek rätt ut! Dom stod och piskade sig på ryggen så att blodet rann. Också det för att bli kvitt synden.

Så berättade personalen att dom skulle bevittna en korsfästning på långfredagen. Vill jag med?
Jag är erkänt urusel på att säga nej, och tänkte att detta kanske är något man (förhoppningsvis) bara ser en gång per liv. Enligt personalen var det mer skådespel och show än något annat.

Så igår gick jag upp ved fem, ingen frukost givetvis, städade min kennel och gjorde klart alla mina uppgifter snabbt som abbans och sedan bar det av till San Juan. Det jag fick se där var det sjukaste jag sett!! En massa pojkar gick gatan fram och piskade sig blodiga, det stänkte blod på husväggar, bilar och människor. Deras ryggar såg ut som köttfärs. Och blödde det inte tillräckligt hade dom ett verktyg, såg ut som en leksaksbil eller som en sådan massagekrej med 8 kulor i, men istället för kulor var det rakblad. Aj räcker inte för att beskriva... Allt detta i 40 gradig hetta och givetvis ingen skugga. Sedan kom vi fram till platsen där det skulle ske, men där blev det stopp. Vi hade glömt att beställa biljetter och dom var slut :-) Jag blev sjuuuukt lättad!! Så det var bara att knalla tillbaka kilometrarna till bilen och åka hem igen. Jag har en "bonnabränna" som inte är nådig :-)

Till och med Expressen skrev om det: Länk Jag väljer att inte publicera bilder på vad jag såg eftersom det är extremt blodigt. Det är ett sannerligen märkligt land jag befinner mig i!!!

Tillbaka till centret och kolla till alla hundarna. Natten till i förrgår valpade en av tikarna som var dräktig när hon räddades. Hon var extremt mager och har inte hunnit lägga på ordentligt med vikt trots fri tillgång på mat, en massa tillskott och vitaminer, så vi har lite extrakoll. Och när jag kom in till henne möttes jag av en hemsk syn. Två av valparna hade dött, kvar var tre små blinda krabater. En lite större och två som är pyttesmå!

Ilfart till kliniken med tiken och valparna och fick i valparna Esbilac och än så länge verkar det gå bra öven om två av dem är fasligt små. Hon har mjölk i juverna, men kanske räcker den inte. Hon är dessutom lite rastlös och dom små blindstyrena är ganska usla på att hitta till bröstet. Man får hjälpa dem att hitta rätt ibland.

Jag är fastande, jag är chockad och har varit i solen i tre timmar... och nu försöker jag få en tik att ligga stilla så att hennes ungar får dia plus att jag varannan timme leker amma själv med liten pipett. Det är en extremt snäll tik som släpper mig så nära.



När allt är klart så är klockan fem. Då kommer två kennelmates springande. Det har blivit hundslagsmål mellan två hundar i en kennel, och när den ena hamnade i underläge blev den attackerad också av alla andra hundar. Det låter hemskt, det ÄR hemskt, men det är så hundar gör.



Hon såg ut som en schweizerost med revor och punkteringar över precis hela kroppen. 7 stycken så stora att dom behövde sys. Lilla gumman :-(



Jag och doc Roland jobbade i över tre timmar, för inte bara är det en massa sårkanter som måste fixas till, det är jord och smuts i alla sår. Allt måste bli helt rent, infektion i den här värmen är ingen hit.

När vi är klara så tar vi tempen på henne. Något förhöjd, så vi väntade en halvtimme och tog tempen igen, ännu högre. Fan också! Väntade en kvart, ännu högre trots att vi gav febernedsättande medicin. 40,5 grader var hon uppe i stackaren. Så inte bara hade jag en ammande tik att övervaka, nu har jag en nyopererad sjukling.

Till slut vände det, och vid midnatt vågade jag gå och sova. Gick upp en gång i natt, och hon mådde okej. Och i morse stod hon upp på egna ben! Inte glad, inte nöjd, men feberfri och hon lyckades till och med äta lite.



Stackars lilla henne, kommer ta tid innan hon är återställd. I morse när väckarklockan ringde så trodde jag att det var ett skämt :-) Vilken dag!!

Idag är lugnare.. än så länge!

Nu skall jag ut och städa min kennel och sedan skall jag ta tandsten på två hundar :-)

Kram på er!!
Trackback
RSS 2.0