Horse Clinic dag 2 - China Town, Binondo

Dagen efter var vi i China Town i gamla Manila. Det var som att vara i Kina :-) Alla skyltar på kinesiska, och till och med Starbucks hade sin kinesiska logotyp, inte den Filippinska.


Jag hade fått höra redan innan att den Councilor som styrde i området, Councilor Ryan Ty, var en bra och ärlig man som ger AKF sitt fulla stöd. Detta visade sig redan när vi kom tidigt på morgonen och möttes av en redan uppsatt skylt.


Här är gänget för dagen i morgonsolen. Notera att Allan är brandad i APN-tröja :-)


Nu visste vi att hovarna och skorna på hästarna var katastrofala. Skorna var ofta fel utpassade och hovarna verkade i konstiga vinklar så att hästarna ibland bokstavligt talat trippade på tå.


Så dagen börjar med att jag köper upp ett helt lager av hästskor från en lokal handlare. Notera hans lätt förvånade min när han står och räknar pengar i bakgrunden.


Hovslagarna valdes efter att ha frågat runt vilka som var absolut bäst i området. Efter det så instruerade veterinär Niel vad vi var ute efter och vad dom skulle tänka på när dom verkade hovarna.


Våra hovslagare fick slita denna dag, det var många hästar som behövde "pedikyr".


En hårt arbetande man, men också enormt stolt över sitt yrke


En av volontärerna gjorde så enormt stor skillnad och gjorde ett starkt intryck på mig. Karen tävlar i hästhoppning för Filippinska landslaget och är inte bara extremt duktig på hästar, hon kan alla lokala tips och trix som behövs. Utöver detta så hyser hon stor kärlek och respekt för djuren.

Om vi ger kuskarna en burk med svindyr tjärolja för hovarna så kommer dom antingen sälja den vidare eller använda bara den burken, och när den är slut är behandlingen slut. Men med lokal cocosnötsolja kan man uppnå riktigt riktigt bra resultat, och det är något som kuskarna själva har tillgång till.


Jag, Karen, Doc Niel och hovslagaren diskuterar en häst.


En annan bra behandling för hovarna är att pensla dem med äggvita två gånger i veckan. Proteinet gör hovarna starkare så att dom håller lite lite bättre trots det enormt hårda slitage det innebär att trava och galoppera på asfalt 12 timmar om dagen. Här visar jag en av kuskarna hur man gör det.


Återigen fruktansvärda svampinfektioner i hovarna. Den här kusken sade att han hästar brukade få det, men han låter dem hållas tills dom inte kan gå längre, då slaktas dom, köttet säljs och en ny häst inhandlas.

Ja, man har jävligt ont i magen ibland.


Om att bita sig i tungan...

Jag ser mycket skit när jag är ute, men det gäller att alltid vara diplomatisk och lugn och trevlig. Jag får ofta frågan hur jag klarar mig utan att bli vansinnig. Det är inte för att jag är en så extremt ödmjuk människa utan för att man helt enkelt inte kommer att åstadkomma någon som helst förändring om man retar upp människorna man vill nå ut till. Fördömer man dem kommer dom inte tillbaka och då kommer definitivt ingen ändring att ske. Förolämpar man dem så kan man rent av få motsatt effekt.

Denna man som är på bilden ovanför misslyckades jag totalt med och jag tappade all sanns och skrek åt honom. Klart olämpligt beteende och jag är inte stolt.

Han hade en häst i bedrövligt skick, den var utmattad, uttorkad, gammal och ordentligt halt. Han hade spänt huvudet med remmar så att den varken kunde röra huvudet upp, ner eller i sidled och när jag frågade varför sa han att hästen var lat och ville sova, och då var han tvungen att piska-piska den för att den skulle ställa sig upp.

Närmare titt på hästen gjorde det solklart att det inte är en lat häst, den var på väg att kollapsa. Jag försökte förklara för honom att hästen måste vila, att den inte kan jobba mer idag och att den behöver vård. Jag förklarade också att piskan inte är rätt sätt.

If I whip my horse, I whip my horse sa han och mitt framför mina ögon så gjorde han det, hårt. Det var då det brast.

Karen, den fantastiska Filippinskan var snabb att plocka mig åt sidan och Doc Roland som är väldigt diplomatisk, ödmjuk och pedagogisk tog över. (det är det vi ser på bilden) Jag fick "utvisning" och gick iväg och tog en kaffe.

Det är så extremt svårt i dessa situationer att "tygla sig", men man måste. Det finns dock ingen "anger-management-utbildning" på jorden som gör att jag kan se en häst i det skicket misshandlas utan att det brister. Även nu, ett par dagar senare så kan jag inte komma på hur jag skall kunna tackla sådana situationer. Någon som har tips?



En annan av sakerna jag köpte var två blå skumgummimadrasser


Trycksår är vanligt, att arbeta sig svettig i den hettan gör inte saken bättre.


Men vi skar till och delade ut "paddings"


Givetvis behandlades såren och kusken fick utbildning i varför trycksår är så allvarligt och hur de kan motverkas.


Här är mitt på torget där vi satte upp vårt förråd med mediciner, vitaminer, handouts etc.


Ingen kusk gick därifrån tomhänt


Denna häst hade luftvägsinfektion och fick långtidsverkande antibiotika. Den kommer att behöva ytterligare två injektioner, och dessa kommer att ges av en veterinär som bor i området


Inte bara hade Councillor Ryan Ty förberett fantastiskt för oss med tält, skylt, briefing, tillstånd etc. Han bjöd oss också på lunch för att visa sin uppskattning. Vilken man!!


Doc Roland in action


Doc Niel in action


Här är vi efter att dagen är klar. Trötta men så enormt nöjda! 38 hästar behandlade och 30 av dem fick nya skor och verkning. Utöver skor, vård av hovar, avmaskning, sårvård, antibiotikabehandling, vitamininjektioner, och utöver det utbildning och en möjlighet att få förklara för kuskarna varför vi resonerar som vi gör.

Projektet anses som mycket lyckat, framför allt i Binondo och jag hoppas av hela mitt hjärta att det får fortsätta.

Denna dag blev möjlig framför allt tack vare två människor:


Bilden på Milla är tagen 2010

Det finns en kvinna som heter Milla Nurmikko som jag är enormt stolt att räkna till mina fränder. Milla är den enskilt största sponsorn av dessa två dagar, och det är tack vare henne som vi kunde göra detta så bra. Det finns 78 hästar i Manila som har Milla att tacka för att deras vardag har blivit lite lindrigare <3 Tack!!!


Jag och Councilor Ryan. Undrar lite var mitt underbett kommer ifrån...

Det hade heller aldrig gått utan stöd från de lokala politikerna. Councilor Ryan har lovat att hålla oss om ryggen så länge han är kvar i sitt ämbete. Han kommer att försöka hjälpa djurrättsorganisationerna på alla sätt han kan.

Kommentarer
Postat av: Anonym

well done Lou, AKD and Network for Animals-Sweden..fantastic....

2011-05-20 @ 13:25:55
Postat av: malin

Skickar styrka till dej och dina medarbetare. Jag får så otroligt ont i hjärtat av att bara läsa om alla dessa hemskheter och det är sånt i får uppleva. Ska även se till att stödja er ekonomiskt. Underbart jobbat av er, fortsätt så.

2011-10-04 @ 21:31:28
URL: http://stjarngudinna.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Om man önskar donera pengar till dig och dina kollegor, hur gör man då? Och är det okej?

2011-10-22 @ 20:46:54
Postat av: Lou

Hej!

Förlåt mitt sena svar!

Det finns massor att hjälpa till med, och vi behöver alltid medel! Kolla vår hemsida på animalprotection.se eller maila mig på [email protected] eller ring mig på 0707615640 så berättar vi mer!!

Hälsningar Lou

2011-12-07 @ 18:41:33
URL: http://apn.blogg.se/
Postat av: Amanda

Det är ju helt otroligt vilket jobb ni gör! Ni är helt underbara! :D <3

2011-12-09 @ 10:42:07
URL: http://amandajohannas.blogg.se/
Postat av: camilla

Vilken fantastisk blogg. Hade själv velat åka iväg och jobba med sådant här ett tag -hur fruktansvärt jobbigt det än är.

Kommer fortsätta läsa här. Keep up the good work!

2011-12-09 @ 10:42:26
URL: http://millas.blogg.se/
Postat av: Nordsvensk yrla

Ni är helt otroliga <3

2011-12-09 @ 14:50:42
URL: http://yrlaslya.webblogg.se/
Postat av: Wilma

WOW!

2011-12-09 @ 16:20:17
URL: http://swirya.blogg.se/
Postat av: daniela

vilket fantastiskt jobb ni utför, önskar att jag en dag också kan göra desamma! Blir så otroligt glad att det finns personer som er :)

2011-12-09 @ 16:24:58
Postat av: Anonym

Wow, ert arbete är verkligen enastående! Helt fantastiskt. Jag tycker också att den här bloggen är fin i upplysningssyfte. Måste erkänna att jag verkligen saknar kunskap om exempelvis Filippinerna, och än mindre kände jag till dessa orättvisor som sker. Din blogg gör öppnar ögon och bidrar till medvetenhet!



"I Kina äter man hundar" har vi ju alla hört, men jag tror att det är allmänt att ens samvete sträcker sig riktigt så lång. Jag känner ingen sorg, inget ansvar för dessa hundar. Och då är jag vegetarian av etiska skäl. (Varför äta kött då det finns fina, näringsrika och goda substitut som soja?) Nåväl, med detta vill jag säga att jag med egna ögon sett hur det ser ut här hemma med köttproduktionen, och därför mår jag dåligt över det.



Bloggen och bilderna hjälper en till insikt, och genom inläggen i vilka du återberättar dina självupplevda erfarenheter känner man att man "får se med egna ögon". Man bryr sig!



Var stolta över er själva och ert arbete, ni gör verkligen skillnad!

2011-12-09 @ 18:53:57
Postat av: Sofie

Jätte bra jobbat! Jag har länge velat göra en sån sak men tyvär så är jag bara 14 år ;)



Det är jätte bra att ni ger dom information varför ni gör som ni gör för om ni bara byter skor utan att förklara att dom andra satt fel osv så skulle dom ju nästa gång bara sätta på fel skor igen.



Små enkla saker som att ha på lite äggvita, byta skor och ha skummgummi på selen kan göra skillnad, intryck och kunskap. Jag tror det viktigaste är att ge dom kunskap :)

2011-12-09 @ 20:33:03
URL: http://sofiesliife.devote.se
Postat av: Stephi

Läste lite i bloggen och måste bara säga att ni är SJUKT UNDERBARA människor!!! Jag Tänker ofta på hur hemska och egoistiska människor är som utnyttjat djur. Jag känner ofta att männskligheten är rutten! Men människor som ni visar att världen inte är genom rutten! Att det fortfarande finns människor som bryr sig! Det behöver man se i bland, jag blir nästan tårögd! Alla ni som gör det här är hjältar!

2011-12-09 @ 21:23:07
URL: http://undrade.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Vilket fantastiskt jobb ni gör! Hur sponsrar man er? Vill hjälpa till!

2011-12-09 @ 21:23:50
URL: http://stallss.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag gläds åt att det finns så underbara människor som ni!! Ni är helt fantastiska!!

Jag vill också sponsra er, vad behöver ni? Hur kan vi göra så att hästarna får bättre foder? Mejla mig och skriv vad ni behöver och hur jag kan skicka det till er.



Mvh Emma

2011-12-09 @ 23:50:51
URL: http://emmapics.bloggplatsen.se
Postat av: Sofia

Vilket fantastiskt jobb ni gör!!

2011-12-10 @ 01:18:36
URL: http://olinlundmark.blogg.se/
Postat av: Klara <3

Hej, jag såg nyss bloggen och älskar den! Vill själv jobba med det när jag är större. Men jag undrar hur man måste utbilda sig för det?

(Är inte särskilt gammal, men är stor djurvän och vill gärna veta, eftersom jag inte ens gått gymnasiet än så har jag många möjligheter)

Tack! För allt, både för djuren och för svar!

2011-12-10 @ 10:02:33
Postat av: Emma

Gud vad underbart :) <3

2011-12-10 @ 20:34:37
URL: http://emmismede.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag förstår inte hur ni orkar, men jag beundrar er helt enormt mycket. Ni gör verkligen mirakel för djur som är i ett så enormt behov av hjälp. All heder åt er.

2011-12-10 @ 22:57:12
URL: http://speakinghorse.blogg.se/
Postat av: Stephanie

Blir så rörd att det finns så underbara människor som ni! Fortsätt så och eran blogg också så man kan följa ert grymma jobb! Ska fortsätta följa er, ni är fantastiska <3

2011-12-11 @ 11:16:37
URL: http://futurefactorydressyr.blogg.se/
Postat av: Lou

Hej!

Åh vad mycket underbara kommentarer!! Jag blir alldeles varm av att läsa! Det är så viktigt att sprida information, att folk får veta!



Ja absolut behöver vi hjälp!! Utan pengar kan vi inte hjälpa några djur. Det viktigaste för oss är medlemmar! Det kostar från 25kr/månad med autogiro eller så kan man om man vill sponsra enskilt projekt. Allt står på hemsidan http://www.animalprotection.se/



Vill man bara skriva ut en medlemsblankett så kan man hämta dem på länken här: http://www.animalprotection.se/uploads/media/autogiro.pdf



Vi säljer små mjukishundar eller mjukskatter som motsvarar en verklig hund eller katt i Asien. Kan vara den bästa julklappen någonsin att ge bort ett liv!! Vi kan också skapa gåvocertifikat.



Maila mig eller någon av mina styrelsekollegor om ni vill veta mer!



Må så gott, och tack alla underbara som läser och bryr sig! <3



Massor med kärlek från Lou



2011-12-11 @ 12:48:49
URL: http://apn.blogg.se/
Postat av: Hanna Magnström

Älskar vad ni gör! Helt fantastiskt, blir tårögd. Om fler skulle vara som er skulle det inte finnas djurplågeri. Jag är inte bra på att skriva vad jag tycker eller så, finner inga ord. Du/ni påverkar liv, till bättre! <3

2011-12-11 @ 19:39:21
URL: http://Hmagn.devote.se
Postat av: johanna

Ni gör verkligen ett fantastiskt jobb!

Usch, jag såg det här häromdagen.. Man blir så oerhört arg!!!

länk --> http://raizan.blogg.se/2012/april/helt-jvla-sjukt.html

2012-04-19 @ 17:32:25
URL: http://raizan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0