Nu är det dags igen!! Lou skall ner till Filippinerna

Hej kära läsare! Ett år har gått sedan min senaste resa och nu är det dags igen. Den 1 december åker jag ner till Manila och skall spendera en månad med att hjälpa utsatta hundar på Filippinerna.

Jag kommer (som vanligt) att ha två parallella insamlingar.

1) Huvudskälet för resan är att jobba på AKF rescue center och rädda hundar från tortyr. På Filippinerna äter man hundar, detta är dock olagligt då många fall av Rabies smittar på grund av att sjuka hundar används som mat. Dessutom är det brott mot Animal Welfare law då hundarna oftast packas upp till 100 i en bil och körs flera dagar utan vatten eller mat. Många dör på vägen, innan dom kommer till destinationen som är illegala slakterier där hundarna torteras till döds.

Vi jobbar också med vaccinations- och kastreringsprojekt så att folk som inte har råd att ge vård till sina hundar skall få det. Parallellt med detta har vi också undervisning om djurhållning och hur man skyddar sig från Rabies.


2) Att åka till ett U-land och jobba med hundar är bra, men det är mycket påtagligt att det inte bara är djuren som drabbas av fattigdomen, också barnen råkar fruktansvärt illa ut.

När vi under min förra resa åkte till en by och vaccinerade 273 (!) hundar på en dag så visade det sig att vi med Svenska pengar vaccinerade hundarna, men ingen vaccinerade byns barn... Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Det finns en liten by ett par mil från det rescue center som jag jobbar på som heter Kalangitan och den bebos av Filippinernas urinvånare som kallas Aetas.

Aeterna levde förr vid foten av ett vulkanberg som heter Pinatubo och hade bott där i många generationer. Dom var självförsörjande och levde av vad det själva odlade. när vulkanen Pinatubo fick ett kraftigt utbrott 1991 fick samtliga 4000 familjer evakueras.

Omkring 500 familjer hamnade på en tilldelad mark i byn Kalangitan där de fick bistånd från regeringen första året, men nu får de inga bistånd alls. Situationen där är milt sagt tuff. Det finns inte mat så att det räcker, skolan har inga resurser annat än det som skänks, det finns ingen läkarvård och många är analfabeter.

Eftersom Aeterna inte röstar i valen så är det tyvärr så att politikerna skiter helhjärtat i vad som sker där utan det är gåvor och donationer som gör att de överlever. Det finns en skola, och mannen som är bossen över byn vet att vägen ur fattigdom är genom utbildning så de små resurserna byn har går till skolan.

Min önskan är att få ihop så mycket pengar så att ingen i byn behöver gå hungrig över julen, Förra året lyckades jag!!! Samt att de familjer som inte klarar av att betala terminsavgiften till skolan skall få den sponsrad. Jag behöver minst 4500 kronor för att detta skall bli verklighet och min önskan är att ni kan hjälpa mig med detta. Får jag ihop mer så blir det bara mer mat :-)

Jag har Filippinska vänner som kommer att hjälpa mig att administrera detta och dom kommer inte ens att ta betalt för bensinen. Detta är en helt privat insamling, ingen organisation i ryggen och jag kommer precis som förra gången att handla och dela ut maten själv.

Hur gör man då för att donera pengar?

För att donera till hundarna, sätt in summan på Animal Protection Networks Bankgironr 5829-8373 eller Postgironr 262249-6. Märk insamlingen LOU

För att donera till Kalangitan, mat, skolavgifter och vaccinationer. Sätt in summan på SEB, Clearing: 5267 Kontonummer: 34 684 39. Märk insamlingen med ditt namn.

Eller, träffa mig och ta en fika och ge mig personligen =)

Kramar från Lou!
[email protected]
0046 707615640 (Svensk mobil)
0063 9202340267 (Filippinsk mobil)



ps: Här är vad som är skrivet om mig från tidigare resor:
http://www.expressen.se/1.1454997
www.animalprotection.se/uploads/media/hh_low2.pdf
http://www.animalprotection.se/uploads/media/Hundliv_AKF_september_08.pdf

Kommentarer
Postat av: ida

aaaaaaaaaaaaaaaaa ja dööööör va kul o åka iväg o göra något vettigt... längtar till jag kan göra det!! (sparar för fullt!)



lycka till x 1000!! kjamis bananiz

2009-11-25 @ 13:42:45
URL: http://uggleansikte.blogg.se/
Postat av: Lou

Tackar!

Kram /Lou

2009-11-26 @ 23:16:16
URL: http://apn.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ursh!! stakars hundar,tur att man kan ta hand om dom! Lite koll får man väl ändå ha ,hallå.. djuren först .djuten är en viktig del av både livet & världen,INTE bara av kött mm ,utan av att man kan få så himmla mycket kärlek & trygghet i sig själv tack vare de fantastiska djuren!!!!

2010-08-08 @ 21:30:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0