Möte med Kagawaran ng Pagsasaka

Först vill jag be om förlåtelse att jag är så katastrofalt usel på att uppdatera bloggen! Det är inte att jag inte vill eller bryr mig, men det händer så enormt mycket här nere och jag vill inte missa en sekund!

Men det händer saker, och jag är så stolt över vad vi presterar här nere att jag skulle kunna spricka!

Som jag skrev tidigare så är ett problem här nere att en lag godkänts som tillåter Tabuching. Läs gärna om det här:

Mina kollegor här nere har jobbat i veckor för att få till ett möte med Secratary of Kagawaran ng Pagsasaka, Hon. Sec. Proceso J. Alcala: deras jordbruksminister. Att få ett möte med en man i så hög position är givetvis skitsvårt på ren svenska.


Byggnaden i Manila där Department of Agriculture sitter


Emma som sitter med i styrelsen för Animal Protection Network kontaktade Helena Leander, ledamot av Sveriges riksdag, talesperson för djurskyddsfrågor och innehavare av ett hjärta av guld!

Helena skrev ett mycket vänligt och brev till Ministern; Honorary Secretary Proceso J. Alcala där hon uttryckte ogillande och oro över att en lag som tillåter ett sådant grymt förfarande på djur tillåts och uttryckte också sin önskan att se över lagen och överväga mer humana avlivningsmetoder.



Kvittenskopia av brevet från Helena Leander som lämnades in

Eftersom detta är Filippinerna så var det självklart inte klart huruvida vi skulle få träffa ministern förrän vi faktiskt satt med honom.


Jag och Luis utanför AKF's kontor i Manila, förberedda och peppade till tusen!

Men det fick vi, och inte bara det, han lyssnade på oss och höll med om våra argument. Proceso J. Alcala var en ödmjuk man som blev mycket överraskad att jag kommit hela vägen från Sverige för att uttrycka min oro, och att jag dessutom hade med mig ett brev från en Member of parliament gjorde också intryck på honom.


Under mötet, jag och Hon. Sec. Proceso J. Alcala

Det här mötet var 3 maj, och det magiska har hänt att Ministern har lagt in en motion för att få lagen annullerad!!

Organisationerna här nere som jobbat med att stoppa lagen har tappat hakan. Det har aldrig någonsin gått så fort att få resultat, och dom säger att det till mycket mycket stor del har att göra med att jag var med och representerade en svensk organisation , och att Riksdagsledamot Helena Leander satt sig in i problematiken och uttryckte sitt ogillande. Och enligt Luis på AKF så bidrog självklart min makalösa charm till att Ministern lyssnade :-)

Visst är jobbet på fältet mycket mycket viktigt, men politisk påverkan och politiskt arbete är så grundläggande essentiellt. Utan det kan vi inte göra några bestående förändringar

Sverige har gjort skillnad för väldigt många hundar som på grund av detta slipper gå en mycket fasansfull död till mötes, och för denna bedrift är jag enormt stolt!



Närvarande: Luis Mercado Buenaflor Jr. från Animal Kingdom Foundation. Lou Kockly från Animal Protection Network, Hon. Sec. Proceso J. Alcala från Kagawaran ng Pagsasaka, Anna Hashim-Cabrera från PAWS samt Nancy H. Cu Unjieng från CARA

Kommentarer
Postat av: Daniel Johansson

Ni och framförallt du Lou är så grymma!!!

Snyggt jobbat och jag hoppas det verkligen märks skillnad snart!

Kram D

2011-05-15 @ 02:11:57
Postat av: Tove Kungsholmen

Wow, bra jobbat!!!

2011-05-15 @ 21:44:47
URL: http://snovas.blogspot.com
Postat av: Tove Kungsholmen

Wow, bra jobbat!!!

2011-05-15 @ 21:45:43
URL: http://snovas.blogspot.com
Postat av: paper editing

It was very interesting event. All visitors got useful information there.

2012-01-13 @ 12:47:08
URL: http://editingwritingservices.org/term.php

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0