TACK!

TACK alla underbara vänner som så generöst har gett mig pengar att disponera i byn Kalangitan. För er som inte vet om mitt lilla projekt så tänkte jag ge er en kort brief:

Förra året åkte jag och Milla till en by och gav bort vår semesterkassa. Detta gjorde så stort intryck på mig att det helt klart var något jag ville göra om och när jag visste att jag skulle komma tillbaka så började jag tigga pengar av alla som orkade lyssna, och även dom som inte orkade lyssna. Jag startade en grupp på facebook och terroriserade vänner och bekanta även där och jag fick ihop en bra bit över 5000kronor att disponera så som jag ville, och det har jag nu gjort :-)

Jag spräckte budget rätt ordentligt, men summan är att 150 personer fick jullunch bestående av pasta med skitgod pastasås enligt doc Rolnads recept, korv och kyckling, 102 familjer fick en stor kasse med livmedel, 75 ungar fick en påse med godis, kakor, chips och juice.

Det var en fantastisk känsla och så tacksamma och vackra människor har jag aldrig någonsin mött...

Vi började detta äventyr för två dagar sedan med att åka till Filippinernas motsvarighet till Martin Ohlsson och handla mat.

Filippinernas svar på Martin Ohlsson


Vänliga säljare som hjälpte mig packa maten på pickupen

Sedan hem med all denna mat, och iväg igen för att köpa ris. 250kg ris... jag har aldrig sett så mycket ris tror jag (som brukar köpa ett paket med 1kg Uncle Bens och det brukar räcka i några månader).

Väl hemma så skulle all denna mat packas om i påsar som går lättare i distribuera ut och här fick jag hjälp, inte bara av alla underbara kollegor på centret utan också av fyra fantastiska ungdomar som bor i närheten, Hannah, Brayan, Jeff och Iezel.



Sjukt mycket mat man får för 5000SEK




Brayan kollar att alla matkassar verkligen innehåller 2kg ris

Det var som en hel tomteverkstad på centret och alla hjälptes verkligen åt! Varje matkasse bestod av två kg ris, två konservburkar med sardiner, tre paket nudlar, en paket kaffe, ett kg socker och lite annat smått och gott som mättar bra i hungriga magar.

Barnpåsarna bestod av kakor, chips, godis, klubbor, juice, kex och annat snask!


Ett berg av matkassar och lämpligt nog en julgran i bakgrunden


Hannah och Peanut, två ovärdeliga assistenter i packandet!

Nu är klockan 17.35 här och klockan 18.00 idag så börjar vår julfest så jag skall snabbt som attan springa och byta om. Jag har stått i två timmar och rullat svenska köttbullar och skall göra gräddsås så jag måste skynda mig till middagen.
Jag skriver vidare i morgon!

Kramar i massor!

Kommentarer
Postat av: Anna Almberg

Kram Lou! Du är bäst.



Anna

2008-12-13 @ 19:10:14
URL: http://www.animalprotection.se
Postat av: S

Otroligt bra initiativ. Otroligt bra verkligen.

2008-12-13 @ 20:33:30
Postat av: Jannica

Du är ju helt fantastisk Lou! Härligt att se att pengarna kommer till nytta. Om du åker fler gånger (vilket jag antar) får vi se till att samla in mer pengar! :)



Stor kram!!

2008-12-15 @ 11:06:44
URL: http://www.norrdalen.blogspot.com
Postat av: Lou

Anna, S och Jannica! TACK!



Och ja, jag hoppas att jag får möjlighet att åka fler gånger. Det är en fantastisk kick att veta att man gör skillnad!



Kram!



2008-12-16 @ 01:48:16
URL: http://apn.blogg.se/
Postat av: Johan Holmen

Lou, du är verkligen en ängel. Där andra lägger fem minuter lägger du en dag, där andra erbjuder en tjugolapp erbjuder du själ och hjärta. Om ändå vår värld, framför allt i väst, hade fler underbara, vackra och beslutsamma människor som du, som inte nöjer sig med halvmesyrer, utan står för det man tror på hela vägen, och inte tvekar att hjälpa.



We love you long time, Lou-vännen! :) I hope you do too.

2008-12-16 @ 23:04:12
Postat av: Lou

Johan, nu blev jag helt rörd och fick tårar i ögonen igen. Tack!

Stor kram!

2008-12-17 @ 02:00:25
URL: http://apn.blogg.se/
Postat av: Anita D

Lou

Du är bara helt outstanding, men sån` har ju du varit sen`du var liten, vill bara önska dig lycka till och en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år.

Massor med kramar

Anita o Kjelle

2008-12-20 @ 17:16:05
Postat av: Lou

Kjelle & Anita!

Tack! Och eftersom ni varit med hela vägen så får ni väl ta åt er lite av äran också antar jag =) Och tack för att ni är med och sponsrar!

God jul, gott nytt år och puss & kram!

2008-12-21 @ 01:41:30
URL: http://apn.blogg.se/
Postat av: Anonym

tack för allt ert hårda arbete! Blir så glad när jag ser de räddade hundarna! Vad jag inte förstår är att ni äter kött? Hundar och höns är desamma för mig, varför är det inte de för er?

2009-11-30 @ 10:45:52
Postat av: Lou

Jag personligen tycker inte att det är skillnad på att äta hund eller ko, det är den makabra vägen till tallriken som gör min illamående.



I Filippinerna handlar mycket om okunskap, där kan man påverka. Att försöka få ett u-land med 90 miljoner invånare att bli vegetarianer är inte realistiskt, men om man kan ändra deras syn på djur och djurhållning så har man kommit långt.



Jag säger inte att vi i Sverige är bättre, senaste tidens avslöjande om hur vi behandlar våra grisar visar att så inte är fallet. Usch!



Jag är bra på hundar, jag älskar hundar och jag har möjlighet att jobba med hundar, därför gör jag det.



Att jag lägger krutet på hundarna betyder inte att jag inte älskar andra djur, tvärt om så är en utopi för mig en värld där man inte diskriminerar för art. Tänk den dagen en duvas liv är lika viktigt som en framgångsrik galopphäst, eller en direktör på ett stort bolag :-) Då har vi kommit långt!



Hälsningar Lou

2009-12-01 @ 10:41:51
URL: http://apn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0